Lepotech

Hoe werkt het systeem?

De werking

Directe aansturing zonder ventielenblokken

In plaats van een centraal ventielenblok dat de functies van de machine reguleert, heeft elke functie (zoals hefcilinders, zwenkfunctie, lepelsteel) een eigen hydrauliekpomp. Deze pomp is direct verbonden met de cilinder die de beweging uitvoert. Dit betekent dat er geen tussenliggende ventielen, remkleppen of smoringen meer zijn die het energieverlies veroorzaken. 

Gesloten systeem

Elke pomp werkt in een gesloten circuit. Dit betekent dat de energie die in het systeem komt, niet verloren gaat. Als bijvoorbeeld de giek van een machine daalt, komt de energie die normaal verloren zou gaan, terug in de pomp. De pomp fungeert dan als een motor, die de energie doorgeeft aan andere functies van de machine. Dit maakt het systeem uiterst efficiënt.

Automatische compensatie

Omdat de inhoud van de cilinders aan de zuigerzijde en stangzijde niet gelijk is wordt dit continu gelijk gemaakt. Hiervoor hebben we een mechanisch systeem ontwikkeld dat deze verschillen automatisch compenseert.

Hybride functie

Wanneer er meer energie wordt teruggewonnen dan de machine direct kan hergebruiken, wordt deze opgeslagen in grote hydraulische accumulatoren. Dit hybride systeem slaat de overtollige energie tijdelijk op en kan tot wel 100 kW extra vermogen leveren wanneer dat nodig is. Hierdoor kunnen functies sneller opstarten en efficiënter draaien, wat zorgt voor optimale prestaties. Met een elektrische aandrijving wordt de overtollige energie terug in het accu pakket geladen.

Werking in de praktijk

De diesel of elektromotor drijft de pompen aan. Als een functie niet wordt gebruikt, draait de pomp ‘neutraal’ en verbruikt minimale energie. Zodra de joystick wordt bediend, begint de pomp direct olie te leveren aan de cilinder, zonder tussenkomst van stuurblokken. Dit zorgt voor directe kracht en minimale energieverspilling.

Voordelen voor elke aandrijving

Of het systeem nu wordt gebruikt met een dieselmotor of een elektromotor, de energiebesparing blijft gelijk. Bij elektrische aandrijvingen kan zelfs een kleiner accupakket worden gebruikt, wat ruimte en kosten bespaart.

Translate »