Hoe werkt het systeem?
De werking
Directe aansturing zonder ventielenblokken
In plaats van een centraal ventielenblok dat de functies van de machine reguleert, heeft elke functie (zoals hefcilinders, zwenkfunctie, lepelsteel) een eigen hydrauliekpomp. Deze pomp is direct verbonden met de cilinder die de beweging uitvoert. Dit betekent dat er geen tussenliggende ventielen, remkleppen of smoringen meer zijn die het energieverlies veroorzaken.
Gesloten systeem
Elke pomp werkt in een gesloten circuit. Dit betekent dat de energie die in het systeem komt, niet verloren gaat. Als bijvoorbeeld de giek van een machine daalt, komt de energie die normaal verloren zou gaan, terug in de pomp. De pomp fungeert dan als een motor, die de energie doorgeeft aan andere functies van de machine. Dit maakt het systeem uiterst efficiënt.
Automatische compensatie
Omdat de inhoud van de cilinders aan de zuigerzijde en stangzijde niet gelijk is wordt dit continu gelijk gemaakt. Hiervoor hebben we een mechanisch systeem ontwikkeld dat deze verschillen automatisch compenseert.
Hybride functie
Werking in de praktijk
De diesel of elektromotor drijft de pompen aan. Als een functie niet wordt gebruikt, draait de pomp ‘neutraal’ en verbruikt minimale energie. Zodra de joystick wordt bediend, begint de pomp direct olie te leveren aan de cilinder, zonder tussenkomst van stuurblokken. Dit zorgt voor directe kracht en minimale energieverspilling.
Voordelen voor elke aandrijving
Of het systeem nu wordt gebruikt met een dieselmotor of een elektromotor, de energiebesparing blijft gelijk. Bij elektrische aandrijvingen kan zelfs een kleiner accupakket worden gebruikt, wat ruimte en kosten bespaart.