Hoe is het begonnen
Het verhaal
Innovatie zonder ventielenblok: Tot 30 procent zuiniger
De meeste bouwmachines werken volgens een vast principe: motor, hydraulische pompen en een ventielenblok. Technicus Jan Lepoutre vond dit inefficiënt en ontwikkelde een systeem zonder ventielblokken, remkleppen en smoringen. De hoofd functies van een machine hebben een eigen hydrostaatpomp die direct naar de cilinders leidt. Dit vermindert weerstand en verhoogt de efficiëntie. Zijn systeem zou alle machines 20 tot 30 procent zuiniger kunnen maken, ongeacht of ze op diesel of elektriciteit draaien.
Praktische ervaring leidt tot innovatie
Jan Lepoutre heeft zijn hele leven met machines gewerkt. Als monteur was hij vaak op zichzelf aangewezen om defecte machines snel te repareren. Door zijn jarenlange praktijkervaring vroeg hij zich af waarom alle machines met een ventielenblok werken, terwijl dit voor verliezen zorgt. In 2006 begon hij te experimenteren met het idee om elke functie van de machine aan te sturen met een eigen pomp.
De eerste test
Na jaren van overpeinzing besloot Jan Lepoutre in 2020 zijn idee in de praktijk te brengen. Hij bouwde een testopstelling met een hydrostaatpomp per functie en een systeem om het verschil in olievolume van cilinders gelijk te houden. De test met een graafmachine bevestigde zijn theorie: het systeem werkte zonder noemenswaardige verliezen.
De omgebouwde overslagkraan
Jan Lepoutre besloot verder te gaan en bouwde zijn systeem in een gebruikte overslagkraan. Deze machine leende zich goed voor testen, omdat ze langdurig repetitief werk doet. Hij verving alle oude componenten door nieuwe, waaronder een Stage V-motor en de hydrauliekpompen. Het systeem draait efficiënt omdat ongebruikte pompen neutraal draaien, met minimale weerstand.
Energie terugwinnen
Zijn systeem slaat overtollige energie tijdelijk op in grote hydraulische accumulators. Wanneer een functie meer energie nodig heeft, kan de machine deze energie hergebruiken, zonder kleppen en verliezen. Lepoutre koos voor een hydraulische hybride-oplossing, omdat de benodigde onderdelen sneller en goedkoper beschikbaar waren dan elektrische alternatieven.
Geschikt voor elke aandrijving
De energiebesparing van 20 tot 30 procent is niet alleen beperkt tot dieselmotoren, maar geldt ook voor elektrische aandrijvingen. Met zijn systeem kan zelfs een kleiner accupakket worden gebruikt, wat ruimte en kosten bespaart.
Octrooi en toekomst
Jan Lepoutre heeft inmiddels een octrooi op zijn systeem. De bediening via elektronische joysticks werkt goed, en de komende tijd zal hij praktijktests uitvoeren. Hij overweegt nu samenwerkingen met fabrikanten om zijn vinding in licentie te laten nemen.